יום חמישי, 20 בינואר 2011

משפחת וואלר: עושים סרטים משיחיים ואנטישמיים בישראל

פורסם בג'ואיש-ישראל ב- 13 בינואר 2011

"אחזו לנו, שעלים שעלים קטנים, מחבלים כרמים, וכרמינו סמדר." (שיר השירים ב, ט"ו)

באוקטובר 2009 סיקרנו כאן בג'ואיש-ישראל את משפחת וואלר ומשלחת בוצרי הענבים שהביאה לשומרון. דווחנו אז שלמשפחה המועילה, החרוצה, הדתית והנחמדה יש אג'נדה משיחית מיסיונרית, הרואה בישראל חלק מן המורשת שלה, ונחושה לפרוץ את הגבולות התיאולוגיים בין הנצרות והיהדות. ובכן, מאז התדרדר המצב והחמיר.


ייסורי הנוצרי
בני משפחת וואלר זנחו את מצגתם הקודמת באינטרנט ועכשיו יש להם אתר חופשי יחסית מן "הבשורה" שנקרא Hayovel.com. אולם הם ממשיכים להפיץ את בשורת ישו ולהביע יותר ויותר מסרים גלויים ונלהבים על קץ הימים הנוצרי ביו-טיוב, פייסבוק, אתרי בלוגים, הפקות וידיאו, סרטי תעודה ודפי מידע.

את השליחות והחזון המקוריים של "היובל" אפשר לראות בקליפ הזה:

 ".... לגבינו, להפיץ את הבשורה זה לא רק באופן מילולי, זה כולל גם מעשה. זה מתבסס על יחסי-אנוש. ככל שנעבוד עם האנשים הללו [היהודים] נוכל להפיץ אצלם את בשורת ישו , כפי שאנו מכירים אותה... משפחתנו הקימה ארגון מיסיון הקרוי  "היובל". חזון "היובל" הוא לפתח רשת של בודדים, משפחות וקהילות שיהיו מוכנים לפעול ביחד עם אזרחי ישראל. לברך אותם, לעמוד לצדם, לחלוק אתם את התשוקה ליום בואו הקרוב של ישו המשיח."
 
כלה שברחה
 בדף המידע האחרון  של וואלר, ב-10 בינואר 2011, הגביר טומי וואלר את הלהבה ופרסם קריאה משולהבת למתנדבים לסייע לשתול, לגזום ולבצור בהרי ישראל כהכנה ל "חידוש (restoration) מסיבת החתונה הגדולה" שתתקיים בירושלים בין החתן ישו לבין "עמו/כלתו". זאת משום שעל פי טומי "ישוע לא יבוא לכלולות ללא יין! 

חשוב לזכור שאותה חבורה של וואלר וחבריו מגדירה עצמה משיחית. הם מתפללים ותומכים באותה קהילה מיסיונרית "משיחית" בישראל. ככל שהשימוש שמשפחת וואלר עושה בסמלים יהודיים נתפס אצלנו כמסקרן ומחמיא, בסופו של דבר מדובר בישו.


למרות שהם דוחפים לחידוש הנצרות בישראל, בני משפחת וואלר נוקטים בדרך כלל בגישת שיווק רכה, ולא בגישה תוקפנית, כלפי היהודים המתנצרים. בה בשעה שבני משפחת וואלר והבוצרים שלהם מדברים על תפיסת הברית החדשה של "גירוי היהודים לקנאה",  טומי וואלר גם כותב ואומר לעתים תכופות שיש לנהוג בענווה ולעודד את "בני הקהילה הנוצרית לנהוג בשפלות רוח ולא להיגרר לרטוריקה תוקפנית העלולה לדלוף מתוך 'תבניות הדת' שלנו ".  בקטעי קידום ב"היובל", וואלר ממעיט בערך "המסר המילולי" משום שאי אפשר "לצעוק אותו מפסגות ההרים". אחרים מדווחים ש"טומי אמר שהם הולכים לישראל ועליהם לסתום את הפה...הוא מניח לישוע להציג עצמו – בדרכו שלו."

אבל למעשה משפחת וואלר אינה מתביישת ממצלמות ואינה שותקת. אנשים צנועים וענווים אלה הם שועלי תקשורת המציגים לעתים קרובות בפני התקשורת הישראלית והנוצרית, ומלבד יו-טיוב יש להם כמה הפקות וידיאו מלוטשות משלהם.


ענבי זעם אנטישמיים
אפשר בקלות להתרשם שמשפחה מוסרית ואדוקה זו בחרה להפיץ לכל העולם את התיאולוגיה הנוצרית המתפתחת לאחרונה, אשר לפיה, הנוצרים אמורים לעזור לעם היהודי ולתמוך בו. כל זאת כחלק ממהלך אחרית הימים ובהתבסס על מקורות תנ"כיים שלנו. לכן אפילו צוות ג'ואיש-ישראל הופתע כאשר ראה את משפחת וואלר מופיעה ומשתתפת בסרט תיעודי צעקני. שם הסרט הוא “Restoration”, ובהסתמך על הקדימונים באינטרנט אי אפשר לתארו אלא כיצירה נוצרית אנטישמית קלאסית. להלן ציטוט מתוך קדימון המכירות המופיע באתר הסרט:

תרגום לעברית:

רקע  ליהודי השונא את ישו

ישו התעלם מן המצוות שהיהודים בקשו לקיים בקפדנות. דוגמה אופיינית לכך הוא ריפוי החולים ביום השבת.

היהודים צלבו את ישו על הצלב ובשל כך עוררו עליהם את זעם הנוצרים בכל רחבי העולם. הם נרדפו במהלך אלפיים שנות חיי גלות. הצלבנים העלו אותם על המוקד, הם סבלו קשות בשואה מידי הנאצים. ובמהלך האירועים ההיסטוריים האלה התעצמה והתעמקה בלבם של היהודים השנאה כלפי ישו.

המקום לדחיית ישו

ב 1948, ברגע שהיהודים שבו לארץ ישראל והקימו את מדינתם, הם החלו בקפדנות למחוק את ישו בארץ ישראל. הם ראו בכל מי שהאמין בו אויב, והחלו לרדוף אותו.

הם חיפשו אחר היהודים שהאמינו בישו ותקפו אותם. כמו כן גירשו אותם מן הערים עד כדי כך שאפילו לא יכלו להעלות על דעתם להישאר בהן. נהייה בלתי אפשרי להאמין בישו בישראל.
קדימוני הוידיאו של "Restoration", סרט תיעודי קוריאני עתיר פרסים, הם מעוררי חלחלה, בדיוק כמו קידום המכירות. קטע:
"יש כ 5 מליון תושבים בישראל, ובערך 10% מהם ממלאים באדיקות אחר מצוות הדת ומנהגיה. הם נקראים יהודים אורתודוקסים או חרדים. אנשים אלה לא זאת בלבד שהם מתכחשים לישו כבנו של האלוהים, אלא גם רודפים יהודים המאמינים בישו."
לא מפתיע שרשימת התודות של הסרט "Restoration" נראית כמו מדריך של "מי ומי בעולם המשיחי המיסיונרי". הסרט הזה מאפשר לנו הצצה בהירה ומטרידה אל השקפת העולם הנוצרית על ההתחדשות המשיחית הנוצרית ועלילת הדם.
לא רק שמשפחת וואלר מככבת על כרזות הסרט, אשר התחרה בפסטיבלים של קאן ומונקו, אלא שחלקם העיקרי בהקרנות המוקדמות של הסרט שזור בסצנות בוטות של הטפה לנצרות ברחוב, המכוונת כלפי יהודים. 

תפקידם של בני וואלר בסרט התעודה הזה אינו הצלחה מקרית שאותה ניצלו הבוצרים הצנועים והחסודים. חבר אחד בצוות הבוצרים של וואלר משחק את תפקיד אב הבית בהצגת-שחזור של הפיצוץ שפצע קשה את עמי אורטיז, בנו של הכומר המיסיונר דייויד אורטיז [הערה: משפחת וואלר קרובה למשפחת אורטיז, ומתפללת בקהילה המשיחית באריאל].  


הזמן להחליף את החברים למשתה?

למרות שאין מניעה הלכתית להסתייע במתנדבים לא-יהודים בבציר ענבים, היהודים ביהודה ושומרון המעודדים את משפחת וואלר צריכים לשאול את עצמם כמה שאלות נוקבות:

1)      האם יאה להשתמש במתנדבים המעורבים ישירות ותומכים במיסיונרים משיחיים שאוכלוסיית היעד שלהם הם יהודים?

2)      האם נכון לקבל את שירותיהם של מתנדבים המופיעים באופן בולט בסרט תעודה מפורסם בעל תוכן אנטישמי ומיסיונרי?

3)      מה הן ההשלכות המוסריות וההלכתיות של עידוד וחיזוק הקשר המופרז והלוהט, הנובע מן התיאולוגיה הנוצרית של בני וואלר, לארץ ישראל?

4)      האם על חקלאים, פעילים וראשי ישובים להתיר לצלם ולהסריט אותם לצורך הפקות תקשורת נוצריות העלולות לשאת מסר נוצרי או מיסיונרי גלוי?


יהודים ישראלים יכולים לעבוד עם תומכי ישו נלהבים, אבל על ידי עידוד נוצרים משיחיים אדוקים להפגין את אהבתם לארץ, חייבים אותם יהודים ביהודה ושומרון לעמוד על המשמר ולא לאפשר, רחמנא ליצלן, הרס נשמות יהודיות בעקיפין.


"היהודים תלויים בנו"
מתוך שהם מקבלים השראה מן החקלאים היהודים וממגדלי הגפנים, הוידיאו ודפי המידע האחרונים של טומי וואלר שמים דגש על התלות היהודית בעבודת הנוצרים. הנה כמה ציטוטים רלבנטיים:

·         "זה מאד פשוט, בלי עבודת החברים האלה היה קשה ובלתי אפשרי עבורנו לבצור כל כך הרבה כרמים"----- בעל כרמים יהודי בסרטון "היובל".

·         "אני באמת מאמין שאלוהים שלח אתכם לכאן... אני באמת לא יודע איך הייתי יכול לבצור את כל הכרמים האלה בזמן"------בעל כרמים יהודי בסרטון   "הריקוד", שהופק ע"י  "היובל".

·         "הישראלים אומרים:  "אם לא תבואו אנחנו בצרות. אם לא תבואו לא יבצרו את הענבים האלה". --- טומי וואלר בוידיאו   "נוצרים בוצרים ענבים יהודיים",  רשת החדשות Acts.

·         "בעל כרם אמר לטומי לפני כמה ימים שעכשיו הכרמים תלויים בעזרה של   "היובל " – שהם סומכים עלינו ".--- עלון מידע של   "היובל ", אוקטובר 2010.

·         "בעלי הכרמים הפכו תלויים בעזרה שלנו...." ---טומי וואלר ,  עלון "היובל", ינואר 2011.


ענבים באושים
בקיץ האחרון פגשה כותבת שורות אלה באופן בלתי צפוי את טומי וואלר בחנות של מכרים בעיר העתיקה בירושלים. וואלר הוא בחור נחמד והמפגש היה מנומס, אבל אני השמעתי דברים כדרבנות נגד אלה המנסים להפיץ את אמונתם בישו בקרב יהודים בישראל. וואלר השמיע את גרסתו לגבי מעשיו ומדוע מתנדבים נוצרים אדוקים, הקשורים לברית החדשה שלהם ולארץ ישראל, עדיפים על פני עובדים מתאילנד. המחשבה הראשונה שעלתה במוחי ולא בוטאה באותו רגע, הייתה: "לפחות העובדים התאילנדים עושים את עבודתם ועוזבים את המדינה כשהם מסיימים, מבלי שיטענו לאיזו מורשת רוחנית או פיסית כלפי ארץ ישראל."

לאור המידע החדש והמטריד שנחשף בדוח זה, והמחסור החריף בעבודה יהודית, ארגון ג'ואיש-ישראל החליט לשאול מדגם של חקלאים יהודים אם הם א) מעסיקים עובדים מתאילנד, ב) אם הם מרוצים ו-ג) אם היו מחליפים את העובדים מתאילנד במתנדבים נוצרים אדוקים. 

קבלנו כמה תשובות כנות ומעוררות מחשבה:

גברת אניטה טוקר, חברה בהנהלת ג'ואיש-ישראל, היא מחלוצי ומנהיגי ההתיישבות והחקלאות בגוש קטיף. וזה מה שאמרה על ניסיונה עם עובדים תאילנדים בישראל: "כל [התאילנדים] רחשו כבוד למדינה וכלפי מי שסיפקו להם עבודה ועבדו איתם. הם רק רצו להרוויח כסף ולשלוח אותו חזרה למשפחותיהם."

ד"ר ארי לוין, ממושב בדרום רמת הגולן, מגדל ענבים אורגניים לייצור יין ביקבי רמת הגולן. לוין אמר לנו שהוא ושותפו בוצרים את הענבים באופן ממוכן, וכי הם מעסיקים כמה עובדים תאילנדים המפקחים על העבודה והמכונות. ד"ר לוין אמר כי הפועלים שלו עובדים קשה, מסורים ואדיבים כלפי מעסיקיהם היהודים. הוא ציין כי לדעתו מעסיקים יהודים יכולים להתייחס לעובדים התאילנדים שלהם טוב יותר. הוא חש כי העסקת עובדים נוצרים אדוקים עלולה להיות בעייתית משום שכמו הערבים, הם טוענים לקשר עם הארץ.

משפחת שרייבר היא בעלת משק חלב במושב בדרום רמת הגולן. הם "מרוצים מאד" מן העובדים התאילנדים שלהם ומתארים אותם כ"רוחשי כבוד, חרוצים ומכונסים בעצמם". זהבה שרייבר ציינה שבעבר היה צריך לארגן תוכניות ולבדר מתנדבים שהועסקו במושב על ידי הקהילה. לעתים זה היווה נטל על החקלאים העסוקים במושב, ואילו העובדים התאילנדים מסוגרים ויוצרים לעצמם את המסגרת החברתית האישית והעצמאית שלהם.

שכיר יהודי השותל ומטפל בעצי זית במושב בדרום רמת הגולן הביע הערכה מלאה לכבוד שהתאילנדים רוחשים לאדמה ולעצים שהם נוטעים ומטפלים. הוא כינה אותם "חרוצים, מועילים ונחמד לעבוד איתם". כאשר נשאל על העובדים הנוצרים ענה: "הם עלולים לתבוע חלק מזהותנו וממה שיש לנו". 

נהג טרקטור יהודי וקוטף פרי בקיבוץ ברמת הגולן אמר: "עבדתי עם פועלים יהודים, דרוזים, ערבים, בדווים ותאילנדים. לא אכפת לי כמה מישהו אוהב את הארץ ואת הברית החדשה שלהם! אף אחד לא יכול לעבוד קשה, מהר וביעילות יותר מן העובדים מתאילנד."

ואם נחזור לענבים, שאלנו את הרב שלום אהרונסון, משגיח הכשרות של יקבי רמת הגולן (שהוא גם האחראי על מרכז המבקרים של היקב) על השימוש במכונות לבציר הענבים. הרב אהרונסון ענה שהרוב המכריע של היינות המובחרים שיוצרו בגולן, וזכו בפרסים, נעשו מענבים שנבצרו באופן מכאני. הוא הודה שאפשר שכמה יקבי-בוטיק אקסקלוסיביים, המייצרים יינות איכות או שמפניה, עדיין מסתמכים על בציר ענבים ידני, משום שהמכונות עלולות לשרוט את האשכולות. הוא אמר כי הכרמים הישנים בשומרון מצריכים בציר ידני משום שכדי שיהיה אפשר להשתמש במכונות יש צורך בתכנון מוקדם. אבל להבנתו, הכרמים החדשים בשומרון תוכננו כולם לבציר ממוכן. הרב אהרונסון הדגיש שחשוב לזכור שתזמון ויעילות הם גורם מכריע בייצור יין, משום שאין רוצים שהענבים יתחילו לתסוס. באופן כללי, הרב אהרונסון אמר שכורמי הגולן מרוצים מתהליך המיכון ונראה שזה הוא העתיד, אפילו לגבי היינות המעולים ביותר.

נראה אם כן שאכן יש חלופות בנות קיימא לתלות בעבודה נוצרית פונדמנטליסטית קנאית. החקלאים היהודים המעדיפים להתעלם ממידת הזהירות ולהמשיך את קשריהם עם משפחת וואלר צריכים לקבוע את החוקים וכמה כללי יסוד. הם חייבים לפחות לומר לבני וואלר לבחור בין עיסוק בתעמולה אנטי יהודית לצורך הצגה בפסטיבלי קולנוע בינלאומיים לבין עבודה כנה בהרי השומרון. יש לחייב את משפחת וואלר לבחור בין קידום קהילה נוצרית משיחית מטיפה בישראל לבין כיבוד מחויבותנו היהודית להרחיק את עם ישראל באופן ברור מן האמונה הנוצרית. במילים אחרות, עלינו היהודים להציב גבולות ברורים ולעמוד עליהם ביחסינו עם הנוצרים.

"הראיתה עמך קשה, השקיתנו יין תרעלה " (תהילים ס, ה)

(תודה לבלוגרית "גאולה גירל", שתרמה מידע למאמר הזה)

אין תגובות: